VR opent de deur naar innovatie en businesskansen

Virtual Reality (VR) is hot, hip en happening. Hoewel de eerste stap op het gebied van Virtual Reality al in 1939 is gezet, zijn de ontwikkelingen van de technologie recent in een stroomversnelling gekomen. VR begint daardoor al aardig volwassen te worden, wat zeker kansen biedt voor de zakelijke markt. Bedrijven kunnen met VR snuffelen aan de mogelijkheden van een nieuwe virtuele wereld. De ideeën die daaruit voortkomen zijn vervolgens om te zetten in innovatieve producten en diensten. Het meest bekende product op de markt is de Oculus Rift.

Productontwikkeling- en marketing Virtual Reality

Aan de basis van Virtual Reality is, sinds de lancering van de View Master (1939) en het head-mounted systeem van Ivan Sutherland en Bob Sproull (1968), niet veel veranderd: je kijkt door een apparaat, noem het een bril, naar een bepaald beeld. De grootste verandering speelt zich af op het gebied van snelheid, geluid en geur. VR komt volledig tot leven in de nieuwste generatie apparatuur van leveranciers Oculus (Facebook), Samsung, Sony en HTC. Wat ook helpt: kapitaalkrachtige bedrijven investeren vandaag de dag miljarden in productontwikkeling en marketing. En dat zal alleen maar toenemen wanneer in 2016 ook in de consumentenmarkt volop gaat inspelen op VR.

Zakelijke kansen & innovaties

Zakelijk gezien legt Virtual Reality immens veel kansen bloot. Niet alleen makelaars adopteren de technologie zakelijk, maar ook architecten en softwareontwikkelaars. Het is slechts een greep aan voorbeelden van ondernemers die hun klanten of personeel laten ‘spelen’ met VR en ze als het ware uitdagen om in een virtuele wereld te stappen en de geest richting creativiteit te sturen. Denkbare toepassingen voor VR zijn onder andere defensie, drone-besturing, entertainment (gaming, films, kunst & cultuur, festivals, concerten), educatie & training, architectuur / urban design, medisch / therapie, techniek & wetenschap en virtual business.

Beleving is de basis van Virtual Reality

Visuele beleving is echter de kurk waar alles op het gebied van Virtual Reality op drijft. Dat zal iedereen erkennen die al eens door de Oculus Rift bril heeft gekeken. Of het nu een wedstrijdje karting is, een potje golf, het virtueel door een huis heen lopen of een strategische op defensie gerichte game. Iedereen die met de wereld van Virtual Reality in aanraking komt zal verbazing ervaren. Met de opkomst van laagdrempelige attributen die VR op smartphones mogelijk maken én de beschikbare gadgets en fysieke attributen als bijvoorbeeld een fiets voor Oculus Rift neemt de beleving nog verder toe.

Virtual Reality wordt volwassen

Toch is en blijft VR – hoewel steeds realistischer –virtueel. Maar met de businesskansen in het verschiet is het misschien wel zo leuk of verstandig om de mogelijkheden te onderzoeken. Dat is relatief eenvoudig, een belevingspakket is zo geboekt. Virtual Reality wordt volwassen en het stelt ook u voor de keuze: wilt u uw bedrijf mee laten veranderen of blijft u de zaken op de oude vertrouwde wijze aanpakken? Wij zeggen: proef en beleef de mogelijkheden, huur eens een Oculus Rift demonstratie pakket, activeer uw merk met VR, laat een 360 graden film – of een Virtual Reality applicatie maken.

Tom van Luijk
OculusRift-huren.nl

Boekingen & info

Neem contact op met Tom van Luijk. Hij adviseert u graag bij het samenstellen van een passend programma.

Tom is bereikbaar op:
06 868 249 98

tom-oculus-rift-huren

Quick links

Recente projecten