Virtual Reality merkactivatie

Urban Events wordt regelmatig door marketing- en communicatie bureaus benaderd* met de vraag of wij techniek kunnen leveren voor merkactieveringscampagnes. De vragen die wij krijgen gaan veelal over het kostenplaatje, de beschikbare content en de techniek / VR-brillen.

Onze missie is: adviseren, meedenken en beleving leveren. We houden onze VRoelsprieten in de markt, denken mee en vullen graag uw merkactivatie concept met Virtual Reality aan. Wilt u sparren? Neem contact op.

Tips en handvatten

Sinds Facebook Oculus overnam heeft ligt de VR-technologie nadruk vooral op gaming- en entertainment. Maar virtual reality gaat veel verder dan gaming & entertainment. Denk aan de mogelijkheden voor onroerend goed, design, architectuur en training en coaching. De verschuiving van gaming & entertainment naar praktische VR oplossingen vindt nu plaats.

In dit artikel gaan wij in op de praktijk van Virtual Reality toegepast op het activeren van een merk of product. 1. Wat is nu merk activatie + Virtual Reality? 2. Van concept naar beleving en het uiteindelijke resultaat en 3. Conclusie.

Als u klaar bent met het lezen van dit artikel heeft dan heeft u praktische tips en handvatten gekregen over hoe u, als bedrijf/merk en/of marketing- communicatiebureau voor uw klant, het beste uw product of merk aan de hand van Virtual Reality kunt (gaan) activeren.

Merkactivatie + Virtual Reality

Het doel van merkactivatie is het bouwen aan de affiniteit & loyaliteit van het merk en het draait allemaal uiteindelijk om de merkpositie. Het merkactivering concept begint veelal met een idee en vervolgens zoekt men naar de middelen & acties om de doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan online, social media en acties op locaties.

Onderdompelen 2.0

Virtual Reality of schijnwerkelijkheid simuleert een omgeving om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring. Maar waar begin je met het Virtual Reality merkactivering concept? Vanaf scratch, moet het concept aansluiten op een reeds bestaand merkactiveringsplan of een combinatie van de twee? In het bovenstaande filmpje heeft Ierland promotie voor vanaf scratch gekozen.

Van concept naar beleving en het uiteindelijke resultaat

Als je de bovenstaande film hebt bekeken dan kunt u zien dat er een merkactivatie virtual reality concept gemaakt is op basis van alle beschikbare mogelijkheden. Er is veel aandacht besteed aan het concept, het storyboard, aankleding, acteurs, keuze van de tecniek/VR-bril, locatie/plaats, filmen van de reacties en voor ons het belangrijkste: ‘het beklijft’.

Het filmpje is een enorm Viral succes op het internet en social media. Een succes, omdat aan alles is gedacht, budget niet als focus is genomen en er aan de hand van een zeer uitvoerige check list is gewerkt. Onze tips voor een goede merkactivatie virtual reality concept zijn:

  • Maak een uitgebreid concept/plan;
    • Wie gaat het merk beleven?
    • Wat wordt de boodschap?
    • Hoe wilt u het liefst dat men gaat reageren?
    • Waar gaat men het merk beleven?
    • Wanneer is het beste moment om het merk te activeren?
  • Ga uit van eigen content en maak een:
    • eisen & wensen overzicht,
    • een storyboard,
    • overzicht van mensen en middelen,
    • een planning,
    • en als laatste een begroting.
  • Ga uit van beleving en het uiteindelijke resultaat.

Conclusie

Mocht later toch blijken dat het ontwikkelen van eigen VR content buiten uw budget ligt, ga dan op zoek naar bestaande Virtual Reality content (gratis, premium of van een leverancier) welke aansluit bij het doel van de merkactivatie campagne.

Er is inmiddels veel standaard (gratis of premium) Virtual Reality content beschikbaar. Indien u hiervoor kiest dient u wel uitvoerig te kijken naar uw eisen en wensen overzicht; en eventueel moeten deze bijgesteld worden. Het storyboard kunt u omzetten naar een moodboard en/of uitgebreide werktekening van de Virtual Reality opstelling.

Eisen en wensen bijstel voorbeelden zijn:

  • Techniek; Oculus Rift in plaats van Samsung Gear VR / HTC Five.
  • Content; 360 graden film in plaats van een interactieve applicatie.
  • Duur; langere of kortere beleving.
  • Thema; aankleding van de opstelling moet worden aangepast.

Stel in ieder geval de doelstelling vs het verwachte resultaat centraal bij het bedenken van een Virtual Reality merkactivatie campagne. Ga als eerste uit van een nieuw concept met nieuwe content. Maak een innovatief en creatief concept op basis van alle W’s.

Denk niet in een kosten, maar in baten/exposure! Kwantificeer de exposure indien mogelijk. Hulp of informatie nodig? Neem contact op.

Tom van Luijk
Urban Events
OculusRift-huren.nl

Met een 360 graden film bent u in staat om virtueel alles te zien wat zich om u heen bevindt. De film geeft u een zeer waarheidsgetrouw beeld van uw toekomstige huis, een winkelcentrum of straat.

360 graden film

Studio & info

Neem contact op met Tom van Luijk. Hij adviseert u graag bij het maken van Virtual Reality Merkactivatie concept.

Tom is bereikbaar op:
026 – 848 79 21

* Pop-up activatie

We zijn ons aan het oriënteren voor een activiteit tijdens een pop-up activatie voor een fietsenfabrikant. We dachten in eerste instantie aan een VR experience met bijvoorbeeld een film van een mountainbiker, of een baanfietser. Eventueel met bestaande video of we nemen nieuw videomateriaal op.

Wat zijn de kosten hiervoor?

Nog meer kansen

VR begint al aardig volwassen te worden, wat zeker kansen biedt voor de zakelijke markt. Bedrijven kunnen met VR snuffelen aan de mogelijkheden van een nieuwe virtuele wereld.

Oculus Rift

De mogelijkheden van een Oculus Rift beleving zijn divers. Er zijn inmiddels grote hoeveelheden demo’s en games, maar ook is er de mogelijkheid om maatwerk te leveren, op maat gesneden voor uw business.

* Blind VR tastings

Voor een nieuw product willen we Virtual Reality gaan proberen. Het is de bedoeling dat één persoon per keer die het nieuwe product mag proeven. De mensen eromheen zien niet wat er gebeurt, alleen maar dat het bijzonder is. Het evenement gaat op een drukke openbare plek plaatsvinden. Er zullen ook promotiedames rondlopen om mensen naar de blind tasting te begeleiden.

Binnenkort hebben we overleg met onze klant. Hebben jullie een VR-checklist en prijsindicatie voor ons?